آموزش جنسی دوره ابتدایی زیر تیغ دولت سوناک؛ دانش‌آموزان بریتانیایی چه آموزش‌های جنسی می‌بینند؟

پیش‌بینی می‌شود طبق دستورالعمل جدید دولت، تا پیش از ۱۳ سالگی نباید به کودکان در مورد روش‌های جلوگیری از بارداری، عفونت‌های مقاربتی و سقط جنین آموزش داد

تصویر تزیینی از کودکان دانش‌آموز بریتانیایی‌ــ Neil Baird via flickr

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ریشی سوناک قصد دارد آموزش هویت جنسیتی و گفت‌و‌گوهای «بی‌پرده» در مورد رابطه جنسی را پیش از ۱۳ سالگی ممنوع کند.

بر اساس گزارش‌‌ها، دولت در یک اقدام آشکار تمرکز بر مسائل به‌اصطلاح جنگ فرهنگی، قصد دارد دستورالعمل‌ جدیدی درباره زمان ارائه آموزش جنسی به کودکان منتشر کند، و مدارس موظف‌اند نمونه‌هایی از مطالبی را که به کودکان آموزش داده خواهد شد در اختیار والدین قرار دهند.

طبق گزارش‌ها، این دستورالعمل به معلمان خواهد گفت بر واقعیت‌های «زیست‌شناختی» جنسیت و رابطه جنسی تمرکز کنند، و هشدار می‌دهد که وزیران هویت جنسیتی را موضوعی مناقشه‌برانگیز می‌دانند، و هرگونه آموزش جنسی را تا سال پنجم، وقتی کودکان ۹ سال یا بیشتر سن دارند، ممنوع خواهد کرد.

بر اساس گزارش نشریه تایمز، درس‌ها از سال پنجم صرفا روی لقاح و تولد متمرکز است، تا وقتی به سن ۱۳ سالگی یا بیشتر نرسند، هیچ بحث صریح و آشکاری در مورد عمل جنسی مطرح نمی‌شود. علاوه بر این، کودکان تا این سن در مورد روش‌های پیشگیری از بارداری، عفونت‌های مقاربتی، و سقط جنین آموزش نخواهند دید.

گفته می‌شود این دستورالعمل جدید‌ــ که انتظار می‌رود جیلیان کیگان، وزیر آموزش، اعلام کند‌ــ بخشی از پاسخ دولت در پی نگرانی‌ها در این مورد است که برخی کودکان در زمینه روابط، جنسیت و رابطه جنسی و بهداشت (RSHE) آموزش‌هایی می‌بینند که نامتناسب با سنشان است.

سوناک در ماه مارس گذشته پس از شنیدن ابراز نگرانی‌ها‌ــ از جمله از جانب نمایندگان محافظه‌کار پارلمان‌ــ مبنی بر اینکه به کودکان در سنین بسیار پایین درس‌های آموزش جنسی داده می‌شود، دستور بررسی برنامه درسی را داد تا «اطمینان حاصل شود که مدارس» در درس‌های روابط، جنسیت و رابطه جنسی و بهداشت «محتوای نامناسب یا مناقشه‌برانگیز آموزش نمی‌دهند».

کودکان در حال حاضر در چه سنی چه آموزشی می‌بینند؟

آموزش روابط، جنسیت و رابطه جنسی و بهداشت از سپتامبر ۲۰۲۰ در تمام مدارس انگلستان اجباری شد و دستورالعمل فعلی واحدهای درسی گسترده‌ای را مشخص می‌کند که در مورد خانواده و روابط سالم چه آموزش‌هایی باید به دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه داده شود‌ــ بدون اینکه برنامه درسی را بر اساس مقطع، کلاس یا سن تقسیم‌بندی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانش‌آموزان دبستانی درباره روابط سالم آموزش می‌بینند، از جمله اینکه چطور مرزهای شخصی خود را بیان کنند و مرزهای دیگران را تشخیص دهند، در فضای آنلاین امنیت داشته باشند، و تفاوت‌های میان تماس مناسب و نامناسب یا ناایمن را تشخیص دهند. چنان که در وب‌سایت دولت آمده است، مدارس به‌شدت تشویق می‌شوند تا آموزش مدل‌های مختلف خانواده و روابط همجنس را در برنامه‌شان بگنجانند.

وب‌سایت در ادامه می‌افزاید آموزش بهداشت باید بلوغ از جمله قاعدگی را شامل شود، و تا حد امکان باید پیش از آغاز دوره بلوغ به این موضوع پرداخته شود.

در همین حال، به کودکان سن دوره متوسطه موضوع‌های پیچیده‌تری آموزش داده می‌شود، از جمله درباره بلوغ، روابط جنسی، رضایت، روابط ناایمن و آسیب آنلاین. برنامه درسی دوره متوسطه طیف گسترده‌ای از موضوع‌های کلیدی از جمله اغفال، اجبار، آزار و خشونت ناموسی را پوشش می‌دهد. 

در چارچوب طرح‌های جدید چه مواردی تغییر خواهد کرد؟

در حال حاضر دقیقا روشن نیست دولت قصد دارد چه تغییرهایی را معرفی کند- اما محدودیت‌های سنی سختگیرانه اشاره‌شده در گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که  دستورالعمل‌ جدید می‌تواند حدود اختیار فعلی را که به معلمان داده شده است تا پاسخگوی نیازهای متفاوت تک‌تک دانش‌آموزان و مدارس باشند به میزان قابل ملاحظه‌ای محدود کند.

در پی اعلام بازبینی در مارس ۲۰۲۴، جیمز باون، مدیر مدرسه پیشین و مدیر سیاست اتحادیه ملی مدیران مدارس (NAHT) گفت: «اکثریت قریب به اتفاق مدارس در بحث روابط و آموزش جنسی کاری جز پیروی از دستورالعمل قانونی خود دولت انجام نمی‌‌دهند.»

او با اشاره به اینکه برنامه درسی فعلی پیش از معرفی، تحت مشورت و مشاوره گسترده قرار گرفته بود، گفت اتحادیه ملی مدیران مدارس هیچ شواهدی دال بر مشکل گسترده‌ ارائه مطالب نامتناسب با سن به دانش‌آموزان مشاهده نکرده است.

«یک نگرانی واقعی وجود دارد که این بررسی به‌جای اینکه بر اساس واقعیت آنچه در اکثریت قریب به اتفاق مدارس سراسر کشور اتفاق می‌افتد باشد، انگیزه سیاسی داشته باشد.»

در پی گزارش‌های روز سه‌شنبه، پل وایتمن، رئیس اتحادیه، افزود: «دشوار می‌شود فهمید چطور اعمال محدودیت‌های سختگیرانه بر آنچه می‌توان مطرح کرد و چه موقع می‌توان مطرح کرد، به نفع جوانان باشد‌ــ و ممکن است حتی این خطر را در پی داشته باشد که آن‌ها در جست‌و‌جوی اطلاعات، سراغ منابعی بروند که چندان قابل اعتماد نیستند.

«اگر آنچه درز کرده است درست باشد، دولت باید شواهدی ارائه دهد که به‌روشنی نشان دهد چنین محدودیت‌های سنی حمایت، حفاظت و ایمنی کودکان و جوانان را بهبود خواهد بخشید.»

در حال حاضر در مبحث هویت جنسیتی چه آموزشی می‌دهند؟

طبق وب‌سایت دولت، دانش‌آموزان دوره متوسطه «باید حقایق و قوانین مربوط به جنسیت و روابط جنسی، تمایل جنسی، بهداشت جنسی، و هویت جنسیتی را به شیوه فراگیر و متناسب با سن یاد بگیرند.»

در ادامه افزوده شده است: «باید فرصت برابر برای کشف ویژگی‌های روابط همجنسگرایانه پایدار و سالم وجود داشته باشد.»

در راهنمای کمک به مدیران مدارس برای برنامه‌ریزی برنامه درسی آمده است: «آگاهیم که پرداختن به موضوع‌های مرتبط با جنسیت و جنسیت زیست‌شناختی می‌تواند مسئله‌ای پیچیده و حساس باشد.»

«نباید کلیشه‌های مضر را تقویت کنید، به‌عنوان مثال این‌طور القا کنید که کودکان بر اساس شخصیت و علایق یا لباس‌هایی که ترجیح می‌دهند بپوشند ممکن است جنسیت متفاوتی داشته باشند. منابع مورد استفاده در آموزش این موضوع باید همواره متناسب با سن و مبتنی بر شواهد باشد.

«از مطالبی که اشاره می‌کنند تطابق نداشتن با کلیشه‌های جنسیتی را باید مترادف با داشتن هویت جنسیتی متفاوت دید، نباید استفاده کرد و نباید با سازمان‌ها و نهادهای خارجی که چنین مطالبی تولید می‌کنند همکاری کرد.

«در حالی که معلمان نباید به کودک پیشنهاد دهند که تطابق نداشتن او با کلیشه‌های جنسیتی به‌ این معنا است که یا شخصیت یا بدن او اشتباهی و نیازمند تغییر است، معلمان همواره باید سعی کنند رفتارشان با هر دانش‌آموز توام با همدردی و حمایت باشد.»

آیا درباره رضایت آموزش می‌بینند؟

بله، دستورالعمل‌ فعلی آموزش روابط، جنسیت و رابطه جنسی و بهداشت می‌گوید که کودکان دوره متوسطه باید در زمینه مبحث رضایت آموزش ببینند.

بسیاری از مدارس نیز برنامه درسی‌شان را حول چارچوب آموزش شخصی، اجتماعی و بهداشتی غیرمصوب دولت طراحی می‌کنند، که در آن کودکان در مقطع دوم، که کلاس سوم، چهارم، پنجم و ششم را شامل می‌شود، درباره گرفتن و دادن رضایت در موقعیت‌های مختلف آموزش می‌بینند.

© The Independent

بیشتر از جهان