بن‌بست در مذاکرات آتش‌بس؛ اسرائیل به ساکنان مناطق بیشتری از رفح دستور تخلیه داد

بر اساس برآوردهای ارتش اسرائیل حدود ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه تاکنون به سمت «منطقه بشردوستانه» در المواصی حرکت کرده‌اند

اسرائیل روز شنبه از فلسطینیان ساکن در مناطق بیشتری از شهر رفح در جنوب غزه خواست که محل زندگی‌شان را ترک کنند و به سمت جایی که تل‌آویو آن را «منطقه بشردوستانه گسترده» در المواصی می‌نامد بروند.

سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس از ساکنان و آوارگان منطقه جبالیه در شمال غزه و ۱۱ محله دیگر در آن ناحیه خواست که فورا به پناهگاه‌های غرب شهر غزه بروند.

به گزارش رویترز،‌ ارتش اسرائیل تایید کرده است که هواپیمایش طی روز گذشته ده‌ها مرکز را در سراسر نوار غزه هدف قرار داده است و نیروهای زمینی هم در ساعات اخیر در برخی مناطق با مبارزان فلسطینی درگیری داشته‌اند.

در سوی دیگر نیز وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که دست‌کم ۳۷ فلسطینی در حملات هوایی شبانه در سراسر نوار غزه از جمله در رفح کشته شدند.

به گفته ساکنان غزه، «الزوایده» شهر کوچکی در مرکز نوار غزه، مملو از هزاران آواره فلسطینی شده است. در همین حال ساکنان و آوارگان رفح می‌گویند که دستور تخلیه جدید صادرشده از سوی ارتش اسرائیل، مناطقی در مرکز شهر را در بر می‌گیرد و تردیدی باقی نمی‌گذارد که اسرائیل قصد دارد تهاجم زمینی خود را در آنجا گسترش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود فشارهای شدید ایالات متحده و هشدار گروه‌های بشردوستانه، اسرائیل تاکید دارد که به تهاجم به رفح، جایی که بیش از یک میلیون آواره در طول جنگ هفت ماهه به آن پناه برده‌اند، ادامه خواهد داد.

ارتش اسرائیل می‌گوید به فعالیت‌های دقیق عملیاتی علیه جنگجویان حماس در شرق رفح و در سمت غزه از گذرگاه رفح ادامه می‌دهد.

تانک‌های اسرائیل روز جمعه جاده اصلی را که بخش‌های شرقی و غربی رفح را تقسیم می‌کند به تصرف خود درآوردند و عملا سمت شرقی را محاصره کردند؛ اتفاقی که باعث شد واشنگتن ارسال برخی کمک‌های نظامی به این متحد دیرینه‌اش را متوقف کند.

بر اساس برآوردهای ارتش اسرائیل که روز شنبه منتشر شد، حدود ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه تاکنون به سمت المواصی حرکت کرده‌اند.

آخرین دستور تخلیه خطاب به ساکنان و آوارگان فلسطینی رفح چند ساعت پس از آن صادر شد که به نظر می‌رسید مذاکرات آتش‌بس با میانجیگری بین‌المللی در بن‌بست کامل قرار گرفته است.

حماس می‌گوید که رد پیشنهاد آتش‌بس متقابل از سوی اسرائیل، اوضاع را به حالت اول بازگرداند. این گروه مبارز فلسطینی همچنین اشاره کرده که در حال تجدیدنظر در سیاست مذاکره آزادی گروگان‌هاست است. در مورد اینکه آیا بازبینی به معنای سخت‌تر کردن شرایط دستیابی به توافق است یا خیر، توضیحی داده نشده، اما مقام‌های حماس گفته‌اند که با سایر گروه‌‌های متحد مشورت خواهند کرد.

جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در نشست خبری روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، به نتیجه نرسیدن مذاکرات هیات‌های اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس در قاهره را «عمیقا مایه تاسف» دانست. او در عین حال تاکید کرد که تلاش‌های آمریکا برای به نتیجه رساندن این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

اسرائیل خواهان توافقی است که بر اساس آن گروگان‌ها در ازای اسرای فلسطینی آزاد شوند، اما می‌گوید به حمله نظامی‌اش تا از بین بردن حماس پایان نمی‌دهد.

تاکید دولت بنیامین نتانیاهو بر حمله به رفح در شرایطی است که او تحت فشار فزاینده‌ای بر سر کارزار نظامی‌اش از سوی ایالات متحده و جامعه بین‌الملل قرار دارد.

دولت بایدن روز جمعه اعلام کرد که استفاده اسرائیل از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده ممکن است قوانین بشردوستانه بین‌المللی را در جریان عملیات غزه نقض کرده باشد؛ گفته‌هایی بی‌سابقه که تاکنون شدیدترین انتقاد از اسرائیل به شمار می‌رود.

البته کاخ سفید از ارزیابی قطعی خودداری کرده و گفته است که به دلیل هرج و مرج جنگ نمی‌تواند موارد خاصی را که ممکن است نقض مقررات باشد مورد تایید قرار دهد.

همزمان با این تحولات، روز شنبه شاخه مسلح حماس ویدئویی از مردی منتشر کرد که در غزه گروگان گرفته شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروگان اسرائیلی در حال صحبت در یک فیلم ۱۱ ثانیه‌ای دیده می‌شود که متنی به زبان عربی و عبری روی آن قرار داده شده است که این مضمون را نشان می‌دهد: «زمان در حال اتمام است. دولت شما دروغ می گوید.»

 این ویدئو، سومین فیلمی است که در کمتر از یک ماه از گروگان‌های اسرائیلی در غزه منتشر می‌شود.

حدود ۲۵۰ نفر در حمله هفتم اکتبر شبه‌نظامیان حماس به جنوب اسرائیل به نوار غزه ربوده شدند. مقامات اسرائیلی می‌گویند که ۱۲۸ نفر از آنها هنوز در خاک فلسطین اسیرند که ۳۶ نفر از آنها کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان