درخواست آلمان از اروپا برای «تولید انبوه و فوری» تسلیحات نظامی

صدراعظم آلمان:‌ میدان نبرد اوکراین آینده صلح را در اروپا تعیین می‌کند

پس از فشار ناتو بر اروپا برای تولید تسلیحات نظامی، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز با هشدار درباره شرایط ناآرام در اروپا، کشورهای قاره سبز را به تقویت فوری زرادخانه‌های نظامی خود فراخواند.

اولاف شولتس دوشنبه، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن)، در مراسم گشایش کارخانه جدید مهمات‌سازی «راین متال» در اونترلوس، با اشاره به جنگ در اوکراین، هشدار داد که اروپا اینک «در زمان صلح زندگی نمی‌کند». از این‌رو، به گفته صدراعظم آلمان، کشورهای اروپایی باید به سمت تولید «انبوه و فوری» تسلیحات نظامی حرکت کنند.

شولتس در حالی خواستار تقویت توان نظامی اروپا شده است که نهاد اطلاعات نظامی نروژ در گزارشی، از برتری مسلم روسیه در جنگ با اوکراین خبر می‌دهد. خبرگزاری فرانسه به نقل از نیلز آندریاس اسونسون، رئیس واحد اطلاعات نظامی نروژ‌، نوشت که روسیه از یک ‌سو راه «دور زدن تحریم‌ها را می‌شناسد» و از سوی دیگر از «تسلیحات نظامی کره‌شمالی، ایران و بلاروس»، و نیز «تجهیزات صنعتی چین» بیشترین بهره را می‌برد.

بر این اساس، نیاز کی‌يف به کمک‌ نظامی گسترده غرب برای تغییر وضعیت موجود در میدان جنگ، بیش از پیش آشکار می‌شود. شولتس از متحدان اروپایی خواست تا با هماهنگی بین سفارش‌ها و منابع مالی، صنعت دفاعی خود را برای دهه‌های آینده تضمین کنند.

آلمان که به دلیل نظامی‌گری ‌گذشته، دهه‌ها در زمینه توسعه صنایع نظامی و دفاعی جانب احتیاط را پیشه کرده بود، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بار دیگر به تقویت صنایع نظامی‌ رو آورده است. این کشور پس از آمریکا، دومین حامی بزرگ نظامی اوکراین محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولاف شولتس که پیش‌تر متعهد شده بود دو درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را برای ناتو هزینه ‌کند، خطاب به شرکت‌های تولیدکننده تسلیحات نظامی و تجهیزات دفاعی گفت که می‌توانند روی افزایش بودجه نظامی دولت حساب کنند.

صدراعظم آلمان این سخنان را پس از آن بیان کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده، از «الزام کشورها به پرداخت حق‌عضویتشان در ناتو» سخن گفته بود. نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شامگاه شنبه، ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن)، در جمع هوادارانش در کارولینای جنوبی، افزود که روسیه می‌تواند با اعضای ناتو که سهمیه بودجه دفاعی خود را پرداخت نمی‌کنند، «هر طور که می‌خواهد رفتار کند». این سخنان خشم ناتو و کاخ سفید را برانگیخت.

ناکامی کنگره ایالات متحده در تصویب کمک نظامی به اوکراین، که پیش‌تر جو بایدن، رئیس‌جمهوری، آن را چیزی نزدیک به «بی‌توجهی جنایتکارانه» توصیف کرده بود، اروپا را بیش از پیش نگران جبران کمبود مهمات جنگی ضروری برای اوکراین کرده است؛ به‌ویژه از این‌رو که نگرانی اروپا درباره احتمال قطع حمایت نظامی و مالی آمریکا از اوکراین، در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست ‌جمهوری پیش‌ رو، قوت گرفته است.

شولتس همچنین تعهد کنونی کشورهای اتحادیه اروپا را در حمایت نظامی از اوکراین «ناکافی» خواند و خاطرنشان کرد که میدان نبرد اوکراین، آینده صلح را در اروپا تعیین می‌کند.

بروکسل متعهد شده بود که تا مارس ۲۰۲۴، یعنی کمتر از ۲۰ روز دیگر، یک میلیون گلوله توپ در اختیار اوکراین قرار دهد. با این حال، اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که تا مهلت مقرر می‌تواند نزدیک به نیمی از این گلوله‌ها را تولید کند.

کارخانه جدید «راین متال» در اونترلوس قرار است سال آینده میلادی با تولید اولیه ۵۰ هزار گلوله در سال شروع کند و به‌تدریج، ظرفیت تولید را به ۲۰۰ هزار گلوله در سال برساند. شرکت راین متال که پیش از جنگ اوکراین سالانه ۷۰ هزار گلوله تولید می‌کرد، قصد دارد در سال جاری میلادی سقف تولید را تا ۵۰۰ هزار گلوله بالا ببرد.

بیشتر از جهان