آلمان صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را از سر می‌گیرد

دولت آلمان برای صادرات ۱۵۰ موشک هوا به هوای «آیریس-تی» به عربستان سعودی چراغ سبز نشان داده است

اشتفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان، روز چهارشنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه) گفت که آلمان، با تایید فروش موشک به عربستان سعودی، صادرات مستقیم تسلیحات به عربستان سعودی را از سر می‌گیرد و به محدودیت‌هایی که از سال ۲۰۱۸ برای فروش تسلیحات به ریاض اعمال می‌کرد پایان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هبستریت گزارش هفته‌نامه آلمانی اشپیگل را تایید کرد که نوشته بود دولت آلمان برای صادرات ۱۵۰ موشک هوا به هوای «آیریس-تی» به عربستان سعودی چراغ سبز نشان داده است.

هبستریت در کنفرانس خبری دولت آلمان گفت که جزئیات گزارش اشپیگل درباره این موضوع دقیق است.

او افزود: «موشک‌های آیریس-تی جدید را می‌توان از هواپیما به‌سمت هدف‌های هوابرد، یعنی به‌سمت موشک‌ها، پهپادها، و غیره شلیک کرد.»

به گزارش اشپیگل، مجوز صادرات این موشک‌ها، که ساخت گروه آلمانی «دیهل دیفنس» است، در اواخر سال گذشته صادر شده است.

دولت آلمان در سال ۲۰۱۸ صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کرد، اما اخیرا موضعش را در مورد صادرات تسلیحات به پادشاهی سعودی تغییر داده و از دولت عربستان برای داشتن «رویکرد سازنده» در جنگ اسرائیل و حماس تمجید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز یکشنبه گفت که از آغاز جنگ اسرائیل با حماس،‌ عربستان سعودی از برنامه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل دست نکشیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت عربستان سعودی همچنین برای رهگیری موشک‌های شلیک‌شده از طرف شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به‌سوی اسرائیل تلاش‌هایی کرده است.

دولت‌ آلمان همچنین روز یکشنبه اعلام کرد که آماده است اجازه صادرات جت‌های یوروفایتر به عربستان سعودی را بدهد.

برداشته شدن محدودیت‌ فروش تسلیحات آلمان به عربستان سعودی در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های آمریکایی نیز پنجشنبه ۳۰ آذر اعلام کردند دولت بایدن قصد دارد محدودیت فروش برخی تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را کاهش دهد. این کاهش محدودیت در پشتیبانی از تلاش‌های عربستان سعودی برای دستیابی به توافق نهایی صلح با حوثی‌ها است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، دو سال پیش، هم‌زمان با تشدید درگیری‌ها با حوثی‌ها در یمن، این محدودیت‌ها را وضع کرد.

به گزارش نیویورک‌‌تایمز، مقام‌های آمریکایی زمان کاهش این محدودیت‌ها را اعلام نکرده‌اند. عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات ساخت ایالات متحده در جهان است.

بیشتر از جهان