آغاز سفرهای دیپلماتیک بلینکن درباره غزه و دیدار با رهبران ترکیه و یونان

اسماعیل هنیه از بلینکن خواست تا در دیدارهایش با مقام‌های ارشد کشورهای منطقه روی توقف عملیات ارتش اسرائیل در نوار غزه متمرکز شوند

دیدار رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، استانبول، شش ژانویه ۲۰۲۴ T.P.S  AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که برای چهارمین بار پس از شروع جنگ در نوار غزه به منطقه خاورمیانه سفر کرده است، روز شنبه در استانبول با رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که خود را منتقد جدی سیاست‌های نظامی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، معرفی می‌کند، دیدار و گفت‌وگو کرد. بلینکن با شماری دیگر از مقام‌های ترکیه از جمله هاکان فیدان وزیر خارجه نیز دیدار کرد.

علاوه بر ادامه جنگ در نوار غزه، مسائل مرتبط با عضویت سوئد و فنلاند در پیمان نظامی ناتو و البته ادامه رایزنی‌ها بر سر قرارداد خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ از ایالات متحده در دستورکار قرار داشت.

وزیر خارجه ایالات متحده پس از استانبول در بندر خانیای جزیره کرت یونان توقف کرد تا در اقامتگاه شخصی کیریاکوس میتسوتاکیس با نخست‌وزیر یونان ملاقات کند. 

به‌گزارش خبرگزاری بلومبرگ، وزیرخارجه آمریکا در ادامه تور یک‌هفته‌ای دیپلماتیک خود پس از یونان در اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر و البته اسرائیل و کرانه غربی نیز توقف‌هایی خواهد داشت.

انتظار می‌رود ادامه جنگ در نوار غزه و تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها و نیز تامین امنیت ناوبری تجاری در آب‌های دریای سرخ، از محورهای اصلی گفت‌وگوهای پیش رو باشد.

هم‌زمان با آغاز گفت‌وگوهای دیپلماتیک وزیرخارجه آمریکا با مقام‌های ارشد کشورهای مختلف، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، شامگاه شنبه با انتشار یک پیام ویدیویی از آنتونی بلینکن خواست در این سفر روی توقف فوری عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه متمرکز شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به‌نقل از اسماعیل هنیه که در قطر زندگی می‌کند، نوشت: «امیدواریم بلینکن از رخدادهای سه‌ ماه گذشته درس گرفته باشد و متوجه اشتباه‌های ایالات متحده در حمایت گسترده از اسرائیل شده باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه ترکیه پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، با همتای آمریکایی خود بر سر «بحران انسانی در نوار غزه» و اقدام‌های ترکیه برای تصویب عضویت سوئد در ناتو رایزنی‌هایی داشته است.

کم‌تر از سه هفته پیش، در پنجم دی‌ماه ۱۴۰۲، کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه در نهایت به لایحه پیشنهادی دولت اردوغان برای عضویت سوئد به پیمان نظامی ناتو رای مثبت داد. اقدامی که گام بلندی در راستای گسترش بیشتر ناتو، پس از یک تاخیر ۱۹ ماهه از زمان طرح درخواست استکهلم محسوب می‌شود. مقام‌های آمریکایی و ناتو بارها از ترکیه خواسته‌اند در میان جنگ اوکراین، هرچه سریع‌تر با درخواست عضویت سوئد و فنلالند، به‌عنوان همسایگان غربی روسیه، موافقت کنند.

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی ناتو است و از سال ۱۹۵۲ عضو این ائتلاف نظامی بوده است. با این حال، برخلاف بسیاری از متحدان خود در ناتو تاکنون از ارسال سلاح و کمک‌های نظامی به کی‌یف خودداری کرده است. طبق سازوکار عضویت ناتو، تمامی کشورهای عضو باید با درخواست عضویت کشورهای جدید موافقت کنند چرا که برابر اساسنامه این پیمان نظامی، حمله به هریک از اعضا، به‌مثابه حمله به سایر کشورها محسوب می‌شود.

یونان و ترکیه هرچند هر دو عضوی از ائتلاف نظامی ناتو محسوب می‌شوند، اما سال‌ها است که بر سر مجموعه‌ای از مسائل مرزی، به‌طور مشخص بر سر قبرس، اختلاف دارند.

بیشتر از جهان