جنگ حماس و اسرائیل به «حملات یهودستیزانه» در آلمان دامن زده است

مسئول کمیسیون مقابله با یهودستیزی آلمان حملات به یهودیان را محکوم اما از «حق اعتراض» حمایت کرد

با افزایش خشونت‌ها علیه یهودیان در آلمان، فلیکس کلاین، مسئول کمیسیون یهودستیزی آلمان، حملات اخیر را محکوم کرد و هشدار داد این روند کشور را به «مخوف‌ترین دورانش» بازمی‌گرداند.

او در مصاحبه با نشریه بریتانیایی گاردین، گفت از سوی دیگر، با توجه به تلاش مقام‌های آلمانی برای برخورد با تجمع‌های ابراز حمایت از فلسطینیان، از سلب حقوق ابتدایی شهروندی نگران است.

سخنان کلاین به تلاش مقام‌های آلمان و فرانسه برای جلوگیری از گسترش‌ تنش‌های جنگ اسرائیل و حماس به این کشورها اشاره دارد که بزرگ‌ترین جمعیت‌های یهودی و مسلمان اروپا را در خود جای داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلاین که در سال ۲۰۱۸ تصدی کمیسیون فدرال مبارزه با یهودستیزی را بر عهده گرفت، به گاردین گفت: «مردم از شنیدن اخبار علامت‌گذاری خانه یهودیان با ستاره داوود شوکه شده‌اند. زیرا یادآور خاطره‌ای است و ما را به مخوف‌ترین دوران این کشور بازمی‌گرداند.»

پلیس آلمان در واکنش به افزایش یهودستیزی، بیشتر تجمع‌های ابراز همیستگی با فلسطینیان را ممنوع کرده است. هفته گذشته، مقام‌های آموزش و پرورش در برلین به مدارس گفتند به دانش‌آموزان اجازه ندهند از پرچم فلسطین، چفیه  و برچسب‌های «فلسطین را آزاد کنید» استفاده کنند.

کلاین گفت نگران است آزادی اعتراض‌های مسالمت‌آمیز محدود شود زیرا «تظاهرات از حقوق ابتدایی است».

در هفته‌های اخیر، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، اعلام کرده است که یهودستیزی در این کشور به‌هیچ‌وجه تحمل نخواهد شد و با توجه به نقش آلمان به‌عنوان عامل هلوکاست، این کشور در قبال اسرائیل مسئول است.

آلمان در حال حاضر با افزایش جرایم دارای انگیزه‌های سیاسی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، و جرایم یهودستیزانه در این کشور در سال ۲۰۲۱ افزایش ۲۹ درصدی داشته است که اکثر آن‌ها را راستگرایان افراطی مرتکب شده‌اند.

کلاین با اشاره به اینکه از این موضوع متعجب نشده است، گفت: «تاریخ نشان داده است که در هر بحرانی، با انفجار یهودستیزی مواجه می‌شویم.»

اما وقایع هفته‌های اخیر به نگرانی‌ مسلمان‌ها و عرب‌ها از افزایش اسلام‌هراسی دامن زده است.

کلاین گفت: «این سوءظن کلی که تمام مسلمانان یهودستیزند هیچ کمکی نمی‌کند. متاسفانه گروه بسیار کوچکی از حامیان حماس و افراد متنفر از اسرائیل‌ عامل تمام این دردسرها بوده‌اند. تمام مسلمانان آلمان را نباید در این موضوع مسئول دانست.»

بیشتر از جهان