اردوغان: ترکیه نهایت تلاش خود را برای پایان یافتن جنگ غزه به‌کار می‌بندد

رئیس‌ جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر یونان هشدار داد که ادامه جنگ غزه پیامدهای منفی زیادی برای جهان و منطقه خواهد داشت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دوشنبه، ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر)، در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر یونان، اعلام‌ کرد کشورش تمام تلاش خود را به‌‌کار می‌بندد تا جنگ غزه پایان یابد. 

به گفته اردوغان، این جنگ پیامدهای بسیار منفی برای جهان و منطقه خواهد داشت. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه با کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، تلفنی گفت‌وگو کرد و محور اصلی این گفت‌وگو، جنگ غزه و نقض حقوق بشر در جریان درگیری‌های روزهای گذشته در خاورمیانه بود. 

به گفته این خبرگزاری، اردوغان و میتسوتاکیس خواستار پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه و برقراری صلح پایدار بین اسرائیل و فلسطینیان شدند. 

اردوغان از نخست‌وزیر یونان، که کشورش عضو اتحادیه اروپا است، درخواست کرد که برای پایان دادن به مناقشه‌ها و نقض حقوق بشر در نوار غزه تلاش کند و به جای واکنش‌های سریع، به اقداماتی بپردازند که واکنش‌ها ‌را کاهش دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درروزهای اخیر اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، برای همبستگی با اسرائیلی‌ها به این کشور سفرکرد. 

سفر او با انتقاد برخی از رهبران و مقام‌های اروپایی مواجه شد، زیرا فون درلاین نماینده اتحادیه اروپا در عرصه سیاست خارجی نیست.

اردوغان پیش از گفت‌وگو با نخست‌وزیر یونان، با ریشی سوناک، نخست‌‌وزیر بریتانیا، حول بحران غزه گفت‌وگو کرد. 

اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی خواستار اقدام ویژه اروپایی‌ها برای خاتمه دادن به جنگ غزه و جلوگیری از حمله زمینی اسرائیل به این باریکه شد. 

او در این مکالمه تاکید کرد که جامعه جهانی، به‌ ویژه کشورهای غربی، باید اقدام موثری در قبال نقض حقوق بشر در غزه انجام دهند. اردوغان همچنین از متحدان غربی اسرائیل خواست وعده‌هایی که در طول سالیان به فلسطینیان داده ‌شده، نهایتا عملی کنند.   

به گزارش خبرگزاری آناتولی، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، دوشنبه، ۱۶ اکتبر، در تماسی تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در خصوص آخرین تحولات فلسطین و احتمال آزادی غیرنظامیان گفت‌وگو کرد.

بیشتر از جهان