شروع رزمایش دریایی ناتو در دریای بالتیک

پس از آغاز جنگ اوکراین، رهگیری هواپیماهای جنگی و پهپادهای نظامی در دریای بالتیک و دریای سیاه افزایش یافته است

هم‌زمان با ادامه درگیری‌ها و تداوم بحران نظامی در اوکراین، ۱۴ کشور عضو ائتلاف نظامی ناتو به‌طور مشترک یک رزمایش دریایی را در آب‌های دریای بالتیک، در مجاورت مرزهای روسیه، آغاز کردند. فرماندهی مرکزی این رزمایش مشترک بر عهده نیروی دریایی آلمان است.

از هنگام شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در فوریه سال ۲۰۲۲، دریای بالتیک و حریم هوایی این منطقه، به‌مانند دریای سیاه، شاهد افزایش تنش‌های نظامی میان ارتش روسیه و نیروهای عضو پیمان نظامی ناتو بوده است. جنگنده‌های روسی بارها هواپیماهای نظامی کشورهای ناتو را در این منطقه رهگیری کرده‌اند.

آلمان اوایل بهار امسال مسئولیت پلیس هوایی ناتو در حوزه بالتیک را به بریتانیا واگذار کرد.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه نهم سپتامبر (۱۸ شهریور ۱۴۰۲)، در گزارشی به‌نقل از مقام‌های نظامی آلمان نوشت در این رزمایش مشترک دریایی-هوایی، ۳۰ کشتی جنگی و زیردریایی، همراه با ۱۹ جنگنده کشورهای عضو ناتو حضور دارند.

دیلن وایت، سخنگوی ناتو، گفت: «جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، باعث شده است که وضعیت امنیتی دریای بالتیک به‌شدت تغییر کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آغاز جنگ اوکراین، رهگیری هواپیماهای جنگی و پهپادها در دریای بالتیک و دریای سیاه افزایش یافته است. این رزمایش در سواحل و در خاک لتونی و استونی، در همسایگی روسیه، برگزار می‌‌شود.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش روز شنبه خود به‌نقل از سخنگوی ناتو نوشت: «برگزاری این دست رزمایش‌ها، این پیام روشن را منتقل خواهد کرد که کشورهای عضو ناتو برای دفاع از هر وجب از خاک متحدانشان آمادگی دارند.»

ایالات متحده، آلمان، دانمارک، کانادا، بلژیک، لتونی، لیتوانی، هلند، لهستان و سوئد که به‌تازگی برای عضویت در ناتو اقدام کرده‌اند، در این رزمایش نظامی مشترک شرکت دارند. ۳۲۰۰ نیروی نظامی در این رزمایش مشترک شرکت دارند و فرماندهی مرکزی این رزمایش بر عهده نیروی دریایی آلمان است.

به‌گفته استفان هایش، از مقام‌های ارشد نظامی آلمان، این برای نخستین‌ بار است که نیروی دریایی آلمان، برنامه‌ریزی و اجرای یک رزمایش بزرگ این چنینی را در میان کشورهای عضو ناتو پیش برده است.

بیشتر از جهان