روسیه یک شهروند آمریکایی را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کرد

مایکل تراویس لیک، موسیقی‌دان و چترباز سابق ایالات متحده، به جرم خود اعتراف نکرده و به ماموران پلیس گفته است که دلیل بازداشت خود را نمی‌داند

نمایی کلی از دادگاه شهر مسکوــ AFP

یک شهروند آمریکایی به اتهام سازمان‌دهی عملیات قاچاق مواد مخدر در روسیه بازداشت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، مایکل تراویس لیک، موسیقی‌دان و چترباز سابق ایالات متحده، به جرم خود اعتراف نکرده و به ماموران پلیس گفته است که دلیل بازداشت خود را نمی‌داند. رادیو دولتی اسپوتنیک اتهام این فرد آمریکایی را «تولید، فروش یا انتقال غیرقانونی مواد مخدر در مقیاس وسیع» اعلام کرد.

گفته می‌شود این فرد که ۵۱ سال دارد، بیش از یک دهه است در روسیه زندگی می‌کند و دست‌کم تا ششم اوت ۲۰۲۳، زمان صدور حکم دادگاهش، در بازداشت خواهد ماند. در صورت مجرم شناخته شدن این چترباز سابق ایالات متحده، مجازات حبس بین ۱۲ تا ۲۰ سال برای او پیش‌بینی می‌شود.

ان‌بی‌سی به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نوشت که واشنگتن از گزارش‌های مرتبط با دستگیری اخیر یک شهروند آمریکایی در مسکو مطلع است. سخنگوی وزارت امئر خارجه با اشاره به ملاحظات حریم خصوصی در این‌باره اظهارنظر دیگری نکرد، اما خاطرنشان کرد که «وزارت امور خارجه در خارج از کشور اولویتی بالاتر از امنیت شهروندان آمریکایی ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی)، بالاترین سازمان امنیت داخلی و ضدجاسوسی روسیه، اواخر مارس گذشته هم ایوان گرشکویچ، یک شهروند آمریکایی دیگر، را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده بود. اتهامی که ایوان گرشکویچ، روزنامه وال‌استریت ژورنال و دولت آمریکا آن را رد کرده‌اند.

دادگاه روسیه ۲۳ مه حکم بازداشت این خبرنگار ۳۱ ساله را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرد. جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده نخستین خبرنگار آمریکایی بازداشت‌شده پس از جنگ سرد در روسیه محرمانه و پشت درهای بسته برگزار شد. ایوان گرشکویچ در صورت محکومیت در دادگاه، احتمالا تا ۲۰ سال در حبس خواهد ماند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که بازداشت شهروندان آمریکایی در روسیه «کارت برنده» مسکو برای مبادله زندانیان در آینده است و این موضوع «احتمالا نه از طریق قانون، بلکه از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل خواهد شد».

علاوه بر این خبرنگار و موسیقی‌دان، چند شهروند آمریکایی دیگر نیز در زندان‌های روسیه‌اند؛ از جمله پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی، که در سال ۲۰۱۸ دستگیر و به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد؛ اتهامی که او آن را رد می‌کند.

بیشتر از جهان