کپی برابر اصل: رونق بازار عطرهای «مشابه»

عطرهای «الهام گرفته‌شده» بویی شبیه عطرهای اصلی دارند

کسانی که قصد ندارند برای یک عطر اصل مبلغ هنگفتی بپردازند، این محصولات انتخابی هوشمندانه‌ به نظر ‌می‌رسد - Canva

تعداد عطرهایی که دقیقا بوی عطر ساخت طراحان مشهور را می‌دهند اما قیمتشان بسیار کمتر است در حال افزایش است؛ اما آیا یک شیشه عطر ۲۰ دلاری «الهام گرفته از عطر بلک ارکید»، می‌تواند به همان خوبی عطر ۲۲۰ دلاری اصلی تام فورد باشد؟ این یک پرسش میلیون دلاری است که از بازار نوظهور محصولات عطری یا بازار مد سریع عطرها پرسیده می‌شود.

گروهی از تازه‌کارها و خرده‌فروشان خیابانی از دهه‌ها شناخت و شهرت نشان‌های تجاری و میلیون‌ها دلار تحقیق و توسعه و بازاریابی آنان برای ساخت رایحه‌هایی الهام‌گرفته از عطرهای طراحان استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست، این عطرهای تقلبی و تقلیدهای جعلی از یک مارک و محصول مورداعتماد عطرهای «الهام گرفته‌شده» نامیده می‌شوند که صرفا بویی شبیه عطرهای اصلی دارند و ادعای اصل بودن هم نمی‌کنند. بنابراین برای کسانی که قصد ندارند برای یک عطر اصل مبلغ هنگفتی بپردازند، خرید این محصولات می‌تواند انتخابی هوشمندانه‌ به نظر برسد. اما آیا این محصولات از نظر مواد تشکیل‌دهنده و ماندگاری با نسخه اصلی برابری می‌کنند؟

شرکت نوتد آروماس (Noted Aromas) مستقر در بریتانیا، در سال اول فعالیت خود در مسیر گردش مالی ۴.۹ میلیون دلاری قرار گرفته است. این شرکت را برادران توماس و جیمز گیبسون اداره می‌کنند و مجموعه‌ای از عطرهای الهام‌گرفته از عطرهای ساخت طراحان مانند باکارا روژ ۵۴۰  (Baccarat Rouge 540) فرانسیس کورکجیان و سنتال ۳۳ (Santal 33) نمادین له‌لابو را تولید می‌کنند.

توماس گیبسون می‌گوید: «برای ما انگیزه اصلی پشت این مارک تولید عطرهایی بود که بویی شبیه عطرهای گران‌تر داشتند، اما قیمتشان بسیار کمتر بود و همچنان به مشتریان حس لوکس بودن و تجمل می‌دادند. شش ماه اول خیلی خیلی خوب گذشت و ما می‌بینیم که مشتریان زیادی برای خرید بیشتر بازمی‌گردند.»

در وب‌سایت آن‌ها مشخص شده که کدام رایحه نوتد آروماس که به نام شهرهای جهان مانند ریو یا لیسبون نام‌گذاری شده‌اند، از کدام یک از عطرهای لوکس الهام گرفته شده‌اند، با این حال روی شیشه عطرها چنین اطلاعاتی وجود ندارد. قیمت‌ها هم از حدود شش دلار شروع می‌شود و تا ۷۵ دلار برای یک بسته حاوی سه شیشه ۱۰۰ میلی‌لیتری عطر افزایش می‌یابد.

چه نشان‌های تجاری لوکس این را بپسندند یا نه، وجود عطرهای کپی در واقع می‌توانند عطرهای اصلی را خواستنی‌تر کند؛ زیرا برای برخی خریداران، کپی راهی برای امتحان کردن یک عطر گران‌قیمت قبل از سرمایه‌گذاری در معامله واقعی است.

با این حال اگرچه تعداد فزاینده‌ای از مردم این ایده را می‌پذیرند که عطرهای کپی صنعت مرموز و گران‌قیمت عطر را پررونق‌تر می‌کنند، همه موافق این نظر نیستند. کریستوفر چانگ، مدیر نشان تجاری و مدیر هنری مارک عطر تمین (Thameen) باور ندارد که عطرهای کپی معامله خوبی برای خریداران باشند.

چانگ می‌گوید: «آن‌ها ممکن است بتوانند چند ثانیه نخست از رایحه آغازین را تقلید کنند اما به دلیل دسترسی نداشتن به برخی مواد و هزینه‌های آن‌ها، قادر به تکرار کل فرمول نیستند.»

بیشتر از مُد و زیبایی