انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه؛ یک مهاجر افغان برای ورود به پارلمان رقابت می‌کند

سید عزت‌الله سادات از حوزه دوم شهر استانبول و از نامزدهای حزب اتحاد بزرگ در انتخابات پارلمانی ترکیه است

در فضای پرتنش و داغ سیاسی ترکیه که برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت) آماده می‌شود، سید عزت‌الله سادات، مهاجری از افغانستان که شهروندی ترکیه را دارد، نامزد انتخابات پارلمانی از حوزه دوم شهر استانبول است.

سید عزت‌الله سادات ۳۷ سال دارد و نخستین‌بار در سال ۲۰۰۰ میلادی برای تحصیل وارد ترکیه شد. سادات پس از تحصیل در ترکیه به افغانستان بازگشت و مدتی با نیروهای ناتو در آن کشور کار کرد. او بار دیگر در سال ۲۰۰۶  وارد ترکیه و در این کشور ساکن شد. این مهاجر افغان اکنون شهروندی ترکیه را دارد و سرگرم فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی است.

سادات به ایندیپندنت فارسی گفت از «حزب اتحاد بزرگ» که هم‌پیمان حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان است، وارد کارزار انتخاباتی شده است. در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که قرار است ۱۴ مه برگزار شود، شش حزب قدرتمند با تشکیل «ائتلاف ملی» دربرابر رجب طیب اردوغان قرار گرفته‌اند و بسیاری از مردم پیش‌بینی می‌کنند که اردوغان در انتخابات شکست خواهد خورد. با این حال، مخالفان احزاب رقیب اردوغان که کمال قلیچداراوغلو به نمایندگی از آنان نامزد ریاست جمهوری شده است، کم نیستند. سید عزت‌الله سادات می‌گوید که احزاب مخالف اردوغان تجربه رهبری دولت و حمایت لازم برای دولت‌داری در ترکیه را ندارند و اردوغان با ۲۰ سال حاکمیت بر این کشور، هواداران زیادی دارد و توانسته‌ است این کشور را در ابعاد مختلف دچار تحول کند.

در ترکیه حدود ۴میلیون مهاجر از کشورهای مختلف، ازجمله سوریه، افغانستان، ایران و دیگر کشورها، زندگی می‌کنند و عزت‌الله سادات می‌گوید حدود یک‌میلیون از مهاجران حق رای دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، درمورد شمار مهاجران افغان ارقام دقیقی وجود ندارد. سازمان ملل متحد شمار مهاجران افغان را در ترکیه میان ۳۲۰ تا ۴۰۰ هزار نفر می‌داند، اما سید عزت‌الله سادات که رئیس فدراسیون انجمن‌های مهاجران افغان ساکن ترکیه است، می‌گوید شمار مهاجران افغان که ساکن ترکیه‌اند و مدارک قانونی دارند، میان ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار نفر است و شماری دیگر هم به‌صورت موقت با مدارک تحصیلی، ویزای گردشگری و یا بدون اسناد قانونی در این کشور زندگی می‌کنند. بخشی از مهاجران افغان از ترکیه به‌عنوان مسیر رسیدن به کشورهای غربی استفاده می‌کنند و به همین دلیل، شمار آنان در هر فصل سال تغییر می‌کند.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق که رقیب اصلی اردوغان است، چندی قبل در جریان بازدید از نقاط مرزی میان ترکیه و سوریه، گفت که درصورت پیروزی در انتخابات، مهاجران سوری را حداکثر طی دو سال به سوریه بازمی‌گرداند. او همچنین افزود، مهاجرانی که از طریق مرزهای ایران وارد ترکیه شده‌اند نیز به ایران برگردانده می‌شوند. بیشتر مهاجران افغان که به‌صورت غیرقانونی وارد ترکیه می‌شوند، از مرزهای زمینی ایران عبور می‌کنند.

برخلاف کمال قلیچدار اوغلو، مقام‌های حزب حاکم ترکیه و رجب طیب اردوغان، در مورد اخراج مهاجران از ترکیه زیاد صحبت نمی‌کنند، اما روند اخراج اجباری مهاجران همچنان جریان دارد. براساس آمار منتشرشده از سوی دولت ترکیه، در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۰هزار مهاجر افغان از این کشور به افغانستان برگردانده شده‌اند.

دولت ترکیه اواخر ماه فوریه در گزارشی اعلام کرد که طی سال گذشته، ۶۸هزار و ۲۹۰ افغان که در ترکیه به‌صورت غیرقانونی زندگی می‌کردند، به کشورشان بازگردانده شدند. مشخص نیست که چه تعداد از افغان‌ها در مرزهای زمینی ترکیه با ایران به عقب رانده شده‌اند.

سیدعزت‌الله سادات که ریاست شورای شهر حزب اتحاد بزرگ را در منطقه زیتون بورنو در استانبول برعهده دارد، می‌گوید که اگر در انتخابات پیروز شود، می‌تواند کارهای مهمی برای مهاجران افغان ساکن ترکیه انجام دهد. سادات افزود: «پیشرفت و توسعه ترکیه، بدون مهاجران امکان ندارد، چون مهاجران در بخش‌های مختلف و اساسی در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بخشی از نیروی کار را مهاجران تشکیل می‌دهند.»

مهاجرت افغان‌ها به ترکیه از حدود ۵۰ سال قبل آغاز شد و اکنون ترکیه به‌عنوان یکی از مقصدهای مهم برای مهاجرت، تجارت و تحصیل درمیان افغان‌ها مطرح است.

سادات گفت همان‌گونه که بسیاری از شهروندان ترکیه در کشورهای مختلف جهان زندگی می‌کنند و در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی کار می‌کنند، او نیز که زاده افغانستان است، تلاش می‌کند وارد پارلمان ترکیه شود و به زندگی و فعالیت سیاسی در این کشور ادامه دهد. سادات از چند سال پیش به این‌سو، در ترکیه و ازبکستان سرگرم فعالیت اقتصادی است و در این دو کشور چند نهاد تجاری، ازجمله رستوران، دارد.

به باور سادات، مهاجرت یک روند طبیعی است و دولت‌ها باید با این مسئله براساس معیارهای پذیرفته‌شده حقوق بشری رفتار کنند. 

بیشتر از جهان