در دو سال گذشته ۲۲۵ میلیون دلار مت‌آمفتامین از افغانستان به استرالیا قاچاق شده است

بنا بر اعلام پلیس استرالیا، باندهای غیرقانونی موتوسیکلت‌سوار استرالیایی در خرید مت‌آمفتامین افغانستان از پاکستان و کشورهای دیگر دست دارند

پلیس استرالیا در سال گذشته، ۱۹ محموله مواد مخدر از  مبدا افغانستان کشف کردــ 

MARIANA / AFP

تلویزیون ملی استرالیا روز پنجشنبه یازدهم اسفند، در گزارشی اعلام کرد که قاچاق مت‌آمفتامین از افغانستان به استرالیا «با سرعت نگران‌کننده‌ای» افزایش یافته است. این رسانه به نقل از پلیس فدرال استرالیا اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱ تاکنون، ۲۵۰ کیلوگرم مت آمفتامین تولیدشده در افغانستان در استرالیا کشف و ضبط شده است. پلیس ارزش این محصول را ۲۲۵ میلیون دلار تخمین زد. 

پلیس فدرال استرالیا در گزارش اخیرش اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱، یعنی پس از سلطه طالبان بر افغانستان، میزان قاچاق مواد مخدر از این کشور چندین برابر شده است. به گزارش پلیس، مواد مخدر تولید افغانستان از طریق پاکستان و برخی کشورهای دیگر به استرالیا قاچاق می‌شوند.  

بنا بر اعلام پلیس فدرال استرالیا، باندهای غیرقانونی موتوسیکلت‌سوار که در استرالیا معروف‌اند، در  خرید مت‌آمفتامین افغانستان از شبکه‌های قاچاق موجود در پاکستان و برخی کشورهای دیگر دست دارند. سال گذشته، مقام‌های استرالیا تنها در یک مورد ۲۶ کیلوگرم مت‌آمفتامین تولید افغانستان را در ۱۹ بسته وارداتی جداگانه ضبط کردند که مقصد اکثر آن‌ها نیو‌ساوت‌ ولز بود و در بسته‌های پستی بین‌المللی جاسازی شده بودند.

پلیس فدرال استرالیا به رسانه‌های این کشور گفت که در پی افشای این مسیرها، گروه‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر که مت‌آمفتامین تولیدشده در افغانستان را به استرالیا صادر می‌کنند، سعی کردند منشا آن را پنهان کنند؛ «آن‌ها اکنون محموله‌های مت‌آمفتامین را از طریق زنجیره‌های تامین دیگر در منطقه هدایت می‌کنند.»

مت آمفتامین ماده مخدری است که به نام شیشه یا کریستال نیز شناخته می‌شود. این مواد از گیاه افدرا که یک گیاه کوهی است به دست می‌آید. کشت این گیاه در یک سال و شش ماه گذشته و پس از سلطه طالبان، در افغانستان به‌شدت افزایش یافت زیرا خشکسالی و کمبود آب در افغانستان کشت تریاک را تحت تاثیر قرار داده است. علت دیگر نیز افزایش خریداران مواد مخدر در افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشاورزان جنوب و غرب افغانستان اکنون بیشتر به کشت گیاه افدرا روی آورده‌اند زیرا این گیاه در مناطق گرمسیر به‌خوبی رشد می‌کند و مانند گیاه تریاک آسیب‌پذیر نیست. علاوه بر این، روند تبدیل کردن آن به مت آمفتامین نیز آسان‌تر از تبدیل تریاک به هرویین است.

کشاورزان پس از جمع‌آوری بوته‌های خشک افدرا آن‌ها را آسیاب می‌کنند تا به پودر تبدیل شود. پس از آن، پودر افدرا را با چند نوع ماده شیمیایی مخلوط می‌کنند و می‌جوشانند و محصول را در معرض نور آفتاب قرار می‌دهند تا خشک و به مت‌آمفتامین قابل‌مصرف تبدیل شود.

در یک سال و شش ماه گذشته، صدها کیلوگرم مواد مخدر به‌ویژه مت آمفتامین در مسیر قاچاق از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی، هند، ایران و برخی کشورهای دیگر کشف و ضبط شده است. این در حالی است که رهبر طالبان در آغاز به قدرت رسیدن این گروه، کشت مواد مخدر در افغانستان را ممنوع کرد. ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، اخیرا دستور داده است مزارع تحت کشت تریاک در افغانستان شناسایی شوند. 

با این حال، بهای مواد مخدر افغانستان پس از اوت ۲۰۲۱ چند برابر شده است. گزارش شورای امنیت سازمان ملل که در اوایل ماه فوریه منتشر شد، نیز نشان داد که علاوه بر طالبان، گروه داعش خراسان نیز به تجارت مواد مخدر در افغانستان مشغول‌اند و مخارجشان را از این طریق تامین می‌کنند.

بیشتر از جهان