• Komédia
  • Animovaný
  • Krimi

Recenzie (2 437)

plagát

Mačacia odysea (2024)

Hodně povedený a silný animovaný film. Nečekal jsem mnoho, o to více jsem překvapený, jak moc kvalitní a dobrý film jsem dostal. Pro režiséra Gintsa Zilbalodise jde o velmi osobní projekt, jelikož krom režie se postaral o scénář, střih a hudbu, která je přesná a dodává ty správné emoce. Velmi oceňuji to, že se Zilbalodis rozhodl, že se ve filmu nebude mluvit a všechny zvířecí postavy budou vydávat své skutečné zvuky. O to intenzivnější jsou některé momenty a scény, kdy zvířátka mají opravdový strach nebo prožívají chvilky radosti a nadšení. Film nemá dokonalou a na první pohled do detailu prokreslenou animaci. Ale vůbec ničemu to nevadí. Právě naopak. Díky té animaci vyniknou jednotlivé aspekty příběhu, a tahle specifická animace se k danému příběhu naprosto hodí a dodává mu jisté kouzlo. Velmi mi sedl příběh, který je nenucený, místy opravdu napínavý a dojemný, a i beze slov prodá svou myšlenku o přátelství, táhnutí za jeden provaz, a síle přežít. Kočičí odysea je opravdu moc krásný animovaný film, který stojí za to ho vidět.

plagát

Amerikánka (2024)

Film, který intelektuálové a kritici budou milovat, ale obyčejné diváky bude silně rozdělovat. Režisér Viktor Tauš nenatočil podívanou pro "obyčejné" návštěvníky kina. Amerikánka je složitý a komplexní film, ve kterém velkou roli hrají symboly, metafory, barvy, hudba, dialogy a hlavně forma jakou je film odvyprávěný. Tauš a scénárista David Jařab si zaslouží uznání, že něco takhle autorsky originální protlačili na plátna kin. Muselo to být hodně náročné, a celý proces vzniku musel být nesmírně zajímavý a působivý. Velkou pochvalu si zaslouží kamera Martina Douby, která je fantastická a skrze ní vidíme úžasné záběry a scény. Záběry a scény, co jsou esteticky a filmařsky vymazlené do posledního detailu a krásně pomáhají Taušovi s jeho vyprávěním. Tauš má obrovskou oporu v herecké sestavě, která odvedla fantastický výkon. Klára Kitto předvedla herecký koncert a doufám, že u herectví zůstane, jelikož je opravdu moc talentovaná. Julie Šoucová se svou části poprala skvěle, a i ona předvádí parádní herecký výkon, který je hodně fyzický a nepříjemný. Pavla Beretová nemá tolik dialogů a prakticky všechno musí odehrát svým výrazem v obličeji a řečí těla, a zvládla to dobře. Lucie Žáčková tento rok hraje postavy, které bude nenávidět. Po Stodolových dostala další výživnou roli a znovu předvedla velmi silný herecký výkon. Zbytek obsazení se ve filmu neztratil a většina herců dostane možnost si ukrást nějakou scénu pro sebe - Melíšková, Pšenička, Neužil a další. Film je náročnou podívanou a na rovinu se přiznám, že jsem určitě všechno nepochopil, a u některých scén bych potřeboval od Tauše vysvětlit, co přesně danou scénou myslel. Amerikánka je velmi působivý snímek, který nutí k přemýšlení o filmu, vyprávění, významu scén a symboliky, ale samotná pointa je srozumitelná a všeříkající.

plagát

Hyacint (2021)

Mnohem lepší, než jsem čekal. Sousedům z Polska se povedlo natočit velmi kvalitní žánrovou detektivku, které hodně dobře funguje, má co říci a určitě nejde o zbytečný film. Režisér Piotr Domalewski odvedl velmi práci a je vidět, že má řemeslo v ruce, umí pracovat s žánrem a nemá problém vytvořit působivě vypadající scénu. Domalewski se drží v civilní a realistické rovině, takže když dojde na nějakou akci, tak je natočená nehrdinsky a obyčejně, a díky tomu ještě více vynikne, opravdovost. Film má hezky napsaný scénář, který sice není nejoriginálnější, prakticky po půlhodině filmu dokážete odhadnout všechny zvraty, ale to ničemu nevadí. Tomasz Ziętek předvádí dobrý a uvěřitelný výkon, a neměl jsem problém mu uvěřit jeho zápal pro správnou věc a spravedlnost. Hubert Miłkowski má dobře napsanou postavu a jeho herecký výkon je povedený. Adrianna Chlebicka hraje velmi dobře a její herecký projev mi velmi sedl, protože Chlebicka si svou přirozeností dokáže krást scény pro sebe. Osobně jsem trochu zklamaný, že jsou ve filmu nějaké logické chyby, ale to se občas stane. Bohužel, nejvíce jsem zklamaný z jednoho konkrétního zvratu a z jedné scény, který mi film zkazil. Už od začátku filmu jsem si myslel, že k tomu dojde a doufal jsem, že tvůrci budou natolik chytrý, aby touhle nejjednodušší cestou nešli a zkusili to vymyslet jinak. Nestalo se. Chápu, proč - dá nám to fakt skvěle natočenou scénu výslechu. Přesto si osobně myslím, že si tvůrci v tomto případě pod sebou podřezali sami větev, protože tímto rozhodnutím připravili film o dvě věci. Připravili se o silné a morální vyznění příběhu. A připravili se morálně čistého protagonistu, který je progresivní a nezáleží mu na orientaci, ale na spravedlnosti. Obrovská škoda. Hyacint je dobrá a povedená detektivka, která se mi líbila a není to zbytečný film.

plagát

Mary a Max (2009)

Hodně povedený animovaný film, který je velmi silný, osobitý, inteligentní, depresivní a plný životních pravd.  O filmu jsem si nic nezjišťoval a jen jsem si ho pustil a sledoval jsem, co mi velmi šikovný režisér a scénárista Adam Elliot dává. Film má velmi specifickou vizuální stránku, parádně se pracuje s barevnou paletou, emocemi, hudbou a také tónem vyprávění. Místy je to úsměvné, ale nikdy jsem neměl pocit, že sleduji něco srandovního. Je to celé depresivně úsměvné, ale naštěstí je tady dost naděje, optimismu a pravého přátelství. Není to podívaná pro všechny, ale pokud dáte filmu šanci, tak se vám velmi odvděčí. Mary a Max je krásný dospělý animák o tom, jak je důležité mít v životě přátele, pozitivní myšlení a naději.

plagát

Prekliatie Salemu (2024)

Velký špatný. Trailer na film nebyl vůbec špatný a měl dobrou atmosféru. Po traileru jsem se začal opatrně těšit a doufal jsem v dobrou hororovou podívanou. Jméno režiséra mi nic moc neřeklo, za to jméno autora předlohy je mi hodně známé. Nic jsem si o filmu nezjišťoval a rovnou jsem si ho na MAXu pustil. Prvních dvacet minut je velmi fajn. Dobré úvodní titulky, hezká představovačka postav a zápletky. Cítil jsem z toho lehce TO a seriál Půlnoční mše. Ale jakmile se rozjela hlavní zápletka, tak šel celý film do kytek. A popravdě jsem byl překvapený, jak moc se režisérovi Garymu Daubermanovi celý film rozpadl. Skoro všechno je zde špatně. Práce s napětím a atmosférou je nulové, lekačky nulové, záporáci hnusně udělaný, hnusné triky a efekty. Práce s charaktery bída, dialogy a příběhy opravdu špatný. Celou dobu jsem měl pocit, jakoby to byl seriál, který má deset hodinových dílů, a někoho to napadlo sestříhat na hodinu a tři čtvrtě, bez ohledu jestli to bude dávat smysl nebo ne. Prostě po fajn úvodu tady není nic, co by stálo za vaši pozornost. Nekoukejte na to, je to ztráta času.

plagát

Substancia (2024)

Hodně jsem těšil, protože ohlasy z Cannes a Varů přinášely příslib zajímavé a nekompromisní podívané, která je dost podvratná a místy velmi braková, a ke všemu skládá pocty významným tvůrcům. Režisérka Coralie Fargeat si mé uznání získala svou Pomstou, která mi hodně sedla. O to více jsem těšil na její nový film. Substance je zajímavý film, který má krásnou vizuální stránku, velmi působivou kameru, skvělé herečky, výborné masky a make up, ale je místy opravdu hloupý, a není tak chytrý jak vypadá. Chci věřit, že Fargeat to napsala jako velkou kritiku, výsměch pokrytectví a velký zdvižený prostředníček slavě a úspěchu. A také chci věřit, že naschvál udělala ten konec, co nejvíce brakový, nechutný a naprosto postrádající logiku - chování postav a celého okolí. I přestože nejsem vůbec nadšený z konce, tak musím uznat, že si mě Fargeat omotala kolem prstu a její film mě bavil, a nabídl mi spoustu moc hezky natočených scén a parádní herecké výkony. Fargeat jako režisérka odvedla moc dobrou práci, a je vidět, že měla nějakou vizi, kterou chtěla ukázat, měla nějakou myšlenku, kterou chtěla říci, a také chtěla složit poctu konkrétním filmařům. Technickou stránku má Fargeat vymazlenou. Kamera je fantastická a jsou tady velmi nádherné záběry a kamerové jízdy. Hudba je intenzivní a velmi snadno se dostane pod kůži. Střih se hodně povedl a umí některé scény prodat, tak jak jsem to nečekal. Obrovskou pochvalu si zaslouží masky, make up a kostýmy. Tady se výtvarníci opravdu kreativně vyřádili a odvedli vynikající práci. Demi Moore dostala herecky vděčnou roli a zahrála jí skvěle a podala opravdu působivý výkon. Margaret Qualley hraje skvěle a se svou rolí se poprala parádně a její fyzický výkon je velmi kvalitní. Dennis Quaid má zde slizkou roli a hodně si jí užívá. Film mi jako celek sedl, sice jsem lehce nespokojený s poslední čtvrtinou, ale asi chápu, proč jí takhle Fargeat napsala a natočila, a jaký má význam. Substance je zajímavý film, který nesedne každému, ale těm, co sedne, tak ty dostanou velmi intenzivní filmový zážitek.

plagát

Joker: Folie à Deux (2024)

Obrovské zklamání a jeden z nejzbytečnějších filmů, co jsem tento rok viděl. Studio Warner Bros. bylo velmi překvapené přijetím a úspěchem prvního Jokera, a chtělo nutně dvojku a tajně doufalo v další milionové hody. Režisér Todd Phillips a hlavní hvězda filmu Joaquin Phoenix, ale měli jiný názor. Oni druhý díl nechtěli dělat. Warneři proto nabídli obou pánům obrovské šeky a naprostou tvůrčí svobodu, aby na projekt kývli. A teď, poté, co jsem viděl film, mohu s klidným srdcem říci, že Warneři udělali obrovskou chybu, a měli ty peníze dát někam jinam. Phillips natočil film, který je po řemeslné a technické stránce bezvadný. Je tady vidět špičkové řemeslo, práce s filmem jako médiem, a Phillips ukazuje, že ví jak má udělat zajímavou a působivou scénu, jak pracovat s prostředím, hudbou, kamerou atd. Tady je vše v pořádku. Problém je s příběh, s vyprávěním a se samotným Jokerem. Příběh je nezajímavý a nudný, a ke všemu je zde až moc písní, které tady jsou protože to, tak Phillips chtěl a myslel si, že je to dobrý nápad. Vyprávění vůbec nerozvíjí postavu Artura/Jokera a vlastně skoro nic nenabídne, a krom pár desítek scén je to obrovská nuda. Ale opravdu moc hezky natočená nuda. Joaquin Phoenix předvádí hezký výkon, ale na poprvé to bylo lepší. Lady Gaga je tady fantastická, a její postava je jediná zajímavá, a také nějakým způsobem hýbe s dějem a má nějaký význam i pro samotnou hlavní postavu. Brendan Gleeson a Catherine Keener hrají dobře a je škoda, že nemají větší uplatnění v ději. Opravdu mě hodně mrzí, že tvůrci k filmu přistoupili takto. Na filmu vidím stovky hodin práce, a také to, že se o něm přemýšlelo mnohem více, než u běžného komiksového blockbusteru. Přesto, k čemu to je, když je film obrovská nuda. Joker: Folie à Deux není dobré pokračování a nebude bavit fandy prvního filmu, protože je až moc jiné a nedivácké.

plagát

Wall Street: Peniaze nikdy nespia (2010)

Hezky natočené pokračování, které má řemeslné kvality, dobré herce, přesnou režii, ale něco velmi důležitého mu přesto chybí. Režisér Oliver Stone se po několika letech vrátil ke svému hitu a natočil pokračování, které jsme nepotřebovali a ve výsledku film působí lehce zbytečně. Chápu o co Stoneonovi šlo, chápu jaký příběh chtěl odvyprávět, a z jeho pohledu mi to dává smysl. Bohužel pro nás natočil Stone "jen" řemeslně pěkný film, ve kterém je vše na správném místě, ale nenabídne nic nového, nečekaného a působivého. Chybí zde tahoun jako byl v prvním filmu Douglas, chybí zde agresivita a nekompromisní zmrdství, chybí zde koule. Shia LaBeouf je zde super a snaží se, a víceméně drží krok se všemi herci a své si s přehledem odehraje. Michael Douglas hraje na pána a ve slabších momentech film táhne na svých bedrech, hlavně ke konci. Josh Brolin má dobrou roli, škoda že není tak výrazný. Carey Mulligan mi v této roli moc nesedla, i přestože hraje dobře. Film sám osobě neurazí, ale ani nenadchne. Není to ztráta času, přesto mám pocit, že je to ten typ filmu, který kdyby nevznikl, tak se nic nestane. Wall Street: Peníze nikdy nespí je neurážející pokračování, co má své řemeslné kvality, ale to je tak všechno.

plagát

Wall Street (1987)

Původně jsem se na to chtěl kouknout, když šlo do kin pokračování, ale nějak mi to nevyšlo. Teď jsem se k tomu konečně dostal a byl to hezký filmový zážitek. Režisér Oliver Stone mě velmi příjemně překvapil, jak moc dravě a agresivně film pojal. Stone se nebojí rychlých a úderných dialogů, kamerových jízd nebo zajímavého střihu. Do toho má funkční scénář, který sice není moc originální, ale to ničemu nevadí. Osobně jsem u spousty dialogů nechápal, jak funguje akciový trh, body, hodnoty atd, ale to mi nijak zvláště nevadilo. Charlie Sheen hraje dobře a podává uvěřitelný výkon. Bohužel já, když ho vidím, tak ho vidím jen jako Charlieho z Dva a půl chlapa a Toppera z Žhavých výstřelů. Michael Douglas je tady fantastický a doslova všechny převálcoval svým výkonem. Douglas si krade každou scénu pro sebe a působí jako velký bílý žralok, který každého sežere a zničí, když bude mít hlad, a on má hlad pořád. Daryl Hannah je tady opravdu hodně svůdná a podala dobrý výkon. V menší roli mi dost sedl Martin Sheen se svou civilní rolí. Film je zajímavý a bavil mě, přesto by mohl být trochu kratší. Wall Street je povedený a zajímavý film o chamtivosti a moci.

plagát

Rozzum v divočine (2024)

Krásný a dojemný animák, který mi hodně sedl a já si ho moc užil. Režisér Chris Sanders má hodně zkušeností a je to velmi šikovný režisér, který umí vyprávět animované filmy a má obrovský cit pro práci s postavami a emocemi. Sanders rád zkouší nové věci, adaptuje méně známe dětské knížky a snaží být inovativní a originální. Hodně se mi líbilo, že se Sanders nebojí ve filmu ukazovat dospělejší věci (smrt, právo silnějšího, kritika lenosti - to bylo i v Vall-I) a celkově přistupovat k některým věcem lehce cynicky. Moc se mi líbilo jakým způsobem se zde pracuje s charaktery, a jak přirozeně se vyvíjí - Rozz, Lišák. Je tady vidět nádherná scénáristická práce, od příběhu po postavy. Mám radost z audiovizuální stránky, která je opravdu nádherná a působivá. Film mi opravdu hodně sedl a o to více mě mrzí, že mi nesedla jedna věc. Nesedlo mi akční finále filmu. Chápu proč tam muselo být, ale osobně bych ho tam nepotřeboval, a kdyby to celé bylo komorní a dialogové, tak by to bylo stokrát silnější a působivější. Je to drobná výtka, která mnohým vadit nebude. Rozzum v divočině je krásný animovaný film, co se bude líbit dětem i dospělým.